tisdag 10 juni 2008

. Nikotin eller Fetma? .

Jag tänkte fråga en sak av svenska folket som läser detta.
Jag och min karl bråkade om att han röker
lr bråkade diskuterade, så kom vi in på det att
visst han slutar inte att röka och jag slutar inte att förnedra min kropp med
en massa sötsaker som bara får mig att bli större än va ja redan är.
Så när ja väger ca 300-400 kg och han sitter där brevid min säng som ja inte ens får plats och han sitter och hostar med sin Kol.
Asså han påstår ett Socker beroende är inte lika illa som nikotinberoendet??
stämmer det? ja menar, fortsätter jag att göra så här som ja gör
så har ja antagligen diabetes när ja e 20 och så ont i leder och knän och så.
och nikotinet kan du hålla på med fan så mycke längre.. asså dör du fortare av fetma än rökning.
Så tillbaka till frågan, Är nikotin beroende mycke jobbigare än sockerberoendet??
Så nu ska jag ta mitt fläsk och gå och lägga mig brevid min KOL pojkvän och så imorgon när jag vaknar så vill ja ha en massa svar på min fråga..
Natti natt!!

9 kommentarer:

  1. Väldigt bra tänkt gumman. Jag tror faktiskt jag håller med dig att sockerberoendet är svårare att bli av med , men samtidigt handlar det om vilje styrkan. Att kunna sluta röka krävs inte så mycket mer än viljan att bli av med det, men sockerberoendet tror jag behövs mer än bara viljan att bli av med. För man bli påmind om socker över allt, räcker med att gå till affären medans ciggareterna tappar man suget på efter ett tag när man försöker sluta. Man känner sig äcklad av lukten och smaken efter någon dag utan dom , men godiset smakar bara godare om man låter blir det någon dag så jag håller nog med dig.
    Men det värsta är nog om man är beroende av både och , som mig typ *skäms*

    SvaraRadera
  2. socker beroendet e värst har slutat med båda sakerna och rökberoendet tar mycket kortare tid att bli av med,visst känner man sig röksugen ibland då och då men det e lättare att slå bort än socker beroendet! Man vill juh kunna äta en glass då och då på sommaren och då gäller det att ha självkontroll och bara äta 1 glass i v ist för 3. Kram ???

    SvaraRadera
  3. Helt underbart med kommentarer.. nu kan ja slå min pojkvän på fingrarna ;) ne ja vet själv hur det är att ha ett socker beroende.. annars skulle ja juh inte vara överviktig ens.. har lixom varit aktiv i sporter o sånt som yngre. så hade man inte ätit upp sig så ja.. Kram

    SvaraRadera
  4. Men du pinglan!! Det e inte försent att försöka gå ner igen och så!! själv gått ner 20 kg på nåt år så det går om man vill och man mår mycket bättre sen när man slipper oroa sig om diabetes och andra följdsjukdomar!! Det som man måste ha e dock motivationen... Och någon bra vän som puschar...
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Nej ja vet att de inte är för sent.. är fortfarande ung osv.. när motivationen kommer så händer de nåt tråkigt o då börjar man att tröstäta igen.. :s det är väl de värsta.. jag ska ta tag i de oxå, börja med att lägga om kosten och så börja träna.. har ett träningskort som ja inte ens använder *skäms* :) Kramar

    SvaraRadera
  6. Jo man kan hamna i svackor ibland, men vem gör inte det.. Du verkar vara en bra tjej som gått igenom en del tråkigt men kämpar på ändå!
    Hoppas på bättre tider nu för du klarar det om du bara vill.
    Ganska kloka ord du får ur dig trots att du e så ung!

    ;)

    SvaraRadera
  7. Hehe tack för dom värmande orden..
    de värmer gott om hjärtat att höra att någon tror på mig. :)
    jo man har gått igenom allt för mycke för att bara vara snart 19år.
    de känns som att man redan gått igenom vissa saker som inte ens vuxna har gått igenom.. Så visst man kämpar på så gott de går.. :) Kramar..

    SvaraRadera
  8. Man behöver inget mer en vilja att sluta röka. Man sätter ett datum ett par månader framåt att den dagen ska jag sluta. Sen intalar man sig det varje dag man går upp och tillslut så har du slutat av egen vilja. Köp boken på osb parken "att sluta röka" ge han den och be han läsa jag lovar han slutar röka innom 3 veckor. För det är bara hjärnan som ska fatta att man vill sluta sen går det. Ditt sockerintag är jobbigare att jobba bort. Man behöver bara slå på tv:n så ser man gosaker där i reklamen lr slå upp tidningen så ser man rean där på gosaker så ja du det är jobbigare och då måste man ha hela familjen som stöd att låta bli. Men du borde nog vända på det. Säg till gubben att om jag slutar med gosaker så slutar du röka sen ge dej den på att inte äta annat en nyttiga saker så VINNER du utan problem. Var rädd om dej tjejen du verkar vara en rar och trevlig tjej!

    SvaraRadera
  9. Tack så mycke för alla kommentarer :D helt underbart att få veta att folk faktist läser de som står i bloggen oxå :D

    SvaraRadera